Skąd mamy wiedzieć, w jaki sposób zorganizować witrynę?

Zapewne wielu z nas zdarzało się mierzyć z niesamowitymi ilościami nieuporządkowanych materiałów na witrynę. Co zrobić w takiej sytuacji? Jak właściwie uporządkować treść? Po pierwsze warto opowiedzieć o strukturach organizacji treści. Po drugie, warto przedstawić praktyczny sposób myślenia o treści, który ułatwi nam jej uporządkowanie.

Trzeba wiedzieć, że do poprawnego zorganizowania czegokolwiek potrzebujemy przede wszystkim struktury. Taka struktura to szkielet dla ciała – daje mu wsparcie i nadaje kształt. To wprawdzie nie kości pozwalają Nam sie ruszać, ale wspierają te części ciała, które za to odpowiadają. Pod względem organizacyjnym wielu specjalistów strukturę postrzega jako serię poziomów. Najwyższym poziomem jest według nich temat i znaczenie witryny. Poniżej znajdują się nagłówki, które dzielą treść na spójne fragmenty. Zalecane jest używanie dwóch poziomów treści. Każda kategoria lub poziom ma swoje podrzędne poziomy – na każdym poziomie kategoryzacji tworzy się stronę. Na przykład w przypadku witryny restauracji wielu specjalistów stworzyłoby kategorie: „Dania, Lokalizacja” i „Godziny otwarcia”. Każda z nich znalazłaby się na osobnej stronie. Na poziomie poniżej znajdują się podrzędne nagłówki każdej z kategorii. Na witrynie restauracji byłby to podział strony „Dania” na dania podawane na obiad i na kolację. Trzeba pamiętać o tym, że to treść musi zdecydować o nagłówkach poszczególnych poziomów. Warto więc przyjrzeć się temu dokładnie.

Należy wiedzieć, że te wszystkie poziomy, nagłówki podrzędne i kategorie mogą Nam się wydawać niejasne. Wielu doświadczonych użytkowników podczas organizowania witryny także zamieszcza fragmenty treści na fiszkach. Dzięki temu można sprawdzić, które do siebie pasują, a które należy zamieścić osobno. Możemy je dowolnie przekładać aż do skutku. Zawsze jednak, kiedy już znajdziemy odpowiednią strukturę, warto mieszać fiszki jeszcze raz i przyjąć zupełnie nowe podejście. W ten sposób możemy lepiej zrozumieć organizację treści, albo potwierdzić słuszność naszego pierwszego wyboru. Dużym plusem jest to, że tak czy siak, zyskujemy świeżą perspektywę.

Warto dodać, że organizowanie treści może Nas spowolnić albo nawet zupełnie zatrzymać, jeśli na to pozwolimy. Pokażmy treści, kto tu rządzi, i wbijmy ją w najbardziej odpowiednią strukturę, która pozwoli Nam stworzyć użyteczną i dobrze zaprojektowaną witrynę.